Mailing

Inschrijven wedstrijden

Dames en heren, er kan weer worden ingeschreven voor de wedstrijden voor het komende jaar.

Een ander evenement is (waar je niet voor hoeft in te schrijven) is de introductie dag bij de MVA te Almere op 3 mei. Zie www.f3d.nl voor meer info.

 

Kennismakingsdag Pylonrace

Beste Pylonracers,

Op 3 Mei organiseren wij (Frank, Peet en Emanuel) een kennismakingsdag Pylonracen op het veld van MVA Almere. Op deze dag nodigen we iedereen uit die eens kennis wil maken met onze hobby. Deze kennismaking is natuurlijk niet compleet zonder een paar goede demo's. Ik ben daarvoor op zoek naar een aantal piloten in de klassen: Quicky/E-Quicky - EF-1 en E2K. Er zullen 2 of 3 demo heats gevlogen gaan worden per klasse, een beetje afhankelijk van de opkomst en weersomstandigheden. We bieden geïnteresseerden ook de mogelijkheid om met meegebrachte toestellen zelf rond het circuit te vliegen. Dit natuurlijk onder de nodige begeleiding. Ook daarbij is jullie hulp van harte welkom. We gaan niet het complete Judgeman systeem neerzetten maar willen met wat vlaggen toch een Top jury neerzetten om een realistischer beeld te kunnen geven.

De voorlopige agenda ziet er als volgt uit:

10:00 opbouwen circuit, markeren veiligheidsgebied

11:00 Ontvangen gasten, drankje + koek Openingspraatje, uitleg wedstrijdverloop, circuit.

11:45 Demo wedstrijden EF-1 - Quicky - E2K - een heat per klasse

12:30 Lunch Uitleg diverse klassen, inspectie meegebrachte kisten, veiligheidspraatje.

13:30 Vliegers begeleiden tijdens eerste vluchten

14:30 Demo wedstrijden EF-1 - Quicky - E2K - een heat per klasse

15:15 Gasten laten vliegen

16:30 Afsluitend praatje, borrel

Heb je zin om ons mee te helpen die dag, stuur dan aub een emailtje naar: . We gaan er een gezellige dag van maken die hopelijk wat extra deelnemers op gaat leveren. Want hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Graag tot ziens op 3 Mei op het veld van MVA.

 

Wedstrijd RVB Kaatsheuvel

Hallo allemaal, het Raceseizoen gaat weer van start.

We beginnen met een wedstrijd op 6-April in Kaatsheuvel.

Er kan voor worden ingeschreven op www.f3d.nl.

Wubbo

voor vragen of opmerkingen

 

E2K tekeningen

Hugo Witsenburg is een E2K aan het bouwen en heeft tekeningen van zijn ontwerp beschikbaar:

" Ik wil de tekening van mijn kist nog eens laten plotten, voor een tweede rompje (reserve). Als er interesse is kan ik er meerdere laten printen, inclusief verzenden binnen Nederland € 5,- per stuk. Dan krijg je de parts tekening gevouwen op A1, en de handleiding in kleur op A4. Ik zal nog even een Nederlandse vertaling maken van de handleiding.

Deze discussie is te vinden op:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/198642-e2k-bouwdraadje-new-post.html "

Mocht je hier interesse in hebben neem dan even contact met hem op

 

Windtunnel

Hallo allemaal,

Even een update over de windtunnel.

Afgelopen zaterdag hebben Marcel en ik weer een dagje lopen klooien, en na de elektromotor wat anders aangesloten te hebben ( toch goed om daar af en toe eens een boekje over te lezen) en nadat we de spoed van de ventilator eerst wat hadden verhoogd en uiteindelijk 1,5 graden hadden verlaagd ( best veel werk met 8 bladen) hebben we , gemeten met de Eagle tree datalogger en een pitotbuis in de meetsectie een maximale snelheid van 304 km/h gehaald .

Dat was bij ongeveer 33 Ampère door de motor (3 fasen 400 Volt), dus ongeveer 20 kW. Als ik corrigeer voor de lagere luchtdichtheid in de meetsectie ( het is een zuigende windtunnel)  zouden dat ter plaatse ongeveer 320 echte kilometers per uur geweest moeten zijn.

Inmiddels dus bruikbaar voor de klassen F2A speed, F2C team race, Q40, Q 500, E2K en eigenlijk ook wel voor F3D op het huidige Nederlandse niveau. De Australiërs hebben er in ieder geval voorlopig nog weinig aan, die gaan te hard om hun props er mee te testen.

We gaan de zaak bij de ventilator nog wat optimaliseren ( ruimte rond de ventilator verkleinen en lekkage verminderen) en hopen daarmee nog wat kilometers erbij te krijgen.

Een nu actueel wordende vraag: Wie heeft verstand van data-acquisitiesystemen?

We hebben nu iets van Eagle Tree en dat werk perfect voor propellermotortoerental, opgenomen motorvermogen en motortemperatuur, maar de pitotbuis krijg ik niet op gang in de “live mode”, dat betekent dat ik hem direct op de computer wil kunnen zien en opslaan.( misschien weet iemand wat ik fout doe?)

We willen daarnaast twee kanalen voor krachten hebben ( via load cells trekkracht en koppel meten), en alles synchroon, dus totaal zo’n 8 – 10 kanalen:

  1. osnelheid in de meetsectie
  2. oluchttemperatuur
  3. opropellertoerental
  4. ostroom door de elektromotor die de prop aandrijft.
  5. otemperatuur van de elektromotor die de prop aandrijft.
  6. otrekkracht propeller( 0 – 50 N)
  7. okoppel propellermotor (krachtopnemer 0 – 10 á 15 N)
  8. oeen paar extra kanalen voor dingen die we nu nog niet weten, misschien een paar extra pitotbuizen achter verschillende plaatsen achter de propeller.

Data-acquisitiefrequentie 5 - 10 metingen per seconde

Weet een van jullie iets (semi) professioneels waar dat mee kan, of ken je een bedrijf dat ons daarmee op weg kan helpen?

We horen het graag,

Tot 11 januari, dan hebben we het vast ook nog wel over.

Marcel en Rob.

 
Meer artikelen...
tumblr page counter