Vliegersvergadering Pylon 18 januari 2009 te Noordwijk
Aanwezig:
Peter Keim ( namens commissie sportzaken)
Marcel Huisman
Peter van Doesburg
Bart Bregman
Paul Ravensbergen
Robin Janssen
Nando te Riele
Johan van Gog
Leo van Duyn
Bert Metkemeijer
Martijn van Doesburg ( tijdelijk)
Nico van Zijp
Ray van de Klok
Jan van de Klok
Andre Tesselaar
Wubbo Löning
Marc van der Zande
Theo Hoogerbrug
Rob Metkemeijer ( notulen)
Afwezig met kennisgeving
Robbert van den Bosch
Arno Keijzer
Verslag:
1. Peter
opent de vergadering als (vervangend) voorzitter
.
2. Naar aanleiding van
verslag
20 januari 2008:
Websites www.modelvliegsport.nl, www.Q-500.nl en www.pylonrace.nl
worden met
elkaar verbonden, in ieder geval via goede links. Paul Ravensbergen wordt hoofd
webbeheerder op
www.pylonrace.nl
vanwege de best passende naam. Deze (nou ja,
volgende) maand zullen Paul Ravensbergen en Wubbo Löning e.e.a. gereed maken.
Er wordt nog gewerkt aan een centraal inschrijfsysteem voor wedstrijden via
bovengenoemde website. Het zou mooi zijn als dit systeem direct voor uitvoer richting
wedstrijdorganisatie en voor toegang op de Peel, indien van toepassing, zou geven.
Ray van de Klok maakt vóór eind maart ( i.v.m. CIAM vergadering) de modelsparende
Depron pylon. Ray heeft (nog steeds) modellen ter beschikking om er mee doorheen te
vliegen .
De draadloos bestuurde pylon 1 lampen zijn door Wubbo onder de loep genomen en werken
inmiddels prima
Ook de startklok werkt inmiddels goed met dank aan Wubbo.
3.
Samenstelling subcommissie
RC pylon 2009
Robbert van den Bosch ( voorzitter)
Marcel Huisman
Peter van Doesburg
Paul Ravensbergen (elektro pylon / webmaster)
Rob Metkemeijer (verzorgt wedstrijdleiding bij de wedstrijden waar de subcommissie
verantwoordelijk voor is)
4
. Reglementswijzigingen / nieuwe klassen
Dempers uit het F3D reglement gaan in per 1-1- 2010. Daar moet dus aan gewerkt gaan
worden o.a. door de firma MB.
Er liggen nog steeds 4 F3D voorstellen van Nederland bij de CIAM ten aanzien van
laagvliegen, zachte pylons, stickers op vleugels ter identificatie en een aanpassing van de
vorm van het gebied waar de vliegers en callers moeten staan tijdens de race. De
verwachting is dat deze dit jaar wel besproken, maar nog niet aangenomen gaan worden.
We proberen de zachte pylons snel te testen, zie boven.
Quicky Elektro. Uit de ervaringen van afgelopen jaar is een reglement samengesteld waarin
de gelijkwaardigheid van de modellen gewaarborgd wordt door het aantal te gebruiken
motortypen tot 2 te beperken. Zie bijlage 1 voor het volledige reglement met dank aan
Wubbo en Paul. Ieder jaar zal de lijst motoren en mogelijk ook andere specificaties worden
aangepast aan de ontwikkelingen op de markt. Net als vorig jaar zullen de elektromodellen
gewoon met Q500 meevliegen, maar apart worden geklasseerd. Bij 5 deelnemers of meer
moeten we maar aan aparte prijzen gaan denken. Er komt in 2009 in ieder geval een NK
klassement in Quicky Elektro.
Club 20 wordt dit jaar ook nog onder de huidige regels gevlogen, hoewel het geluid een
belemmering is om hiermee bij een aantal clubs wedstrijden te kunnen vliegen. Het voorstel
van Ray van vorig jaar om Club 20 te gaan vliegen met standaard .25 motoren met ca. 9
bij 6 propeller die onder 80 dB blijven en in dezelfde modellen gezet kunnen worden wordt
naar 2010 verschoven. Mensen met .25 standaard motoren kunnen ook dit jaar gewoon
meedoen met de Club 20 wedstrijden, maar worden apart geklasseerd, net als bij de
geëlektrificeerde Quickies. (prijzen zien we wel, hangt mede van aantallen af)
5.
Selectie voor F3D ploeg WK 2009 in Duitsland
.
De ploeg bestaat uit :
Martijn van Doesburg
Robbert van den Bosch
Marcel Huisman
Arno Keijzer (Ploegleider)
Dit is tevens de kernploeg 2009
6.
Overige wedstrijden 2009
De Peel 22 maart Q500, Club 20
(uitwijk 5 april)
Leeuwarden 19 April Q500, Club 20
Senftenberg (D) 02- 03 Mei F3D EuroCup, Q500, QS, Q40,
Parijs (F) 23 - 24 Mei Q 500 EuroCup
Siziano (I) 30 - 31 Mei F3D EuroCup
Melnik (CZ) 06 – 07 Juni F3D EuroCup ( en DM)
Almere 20 - 21 Juni Q500, Club 20
Ballenstedt (D) 20 - 26 Juli F3D WCH
Wapeldorf (D) 01 – 02 Augustus F3D, Q500, QS, Q40, EuroCup Q500
Tongeren (B) 15 - 16 Augustus Q500 EuroCup
Saint Martin le Beau (F) 05 – 06 September F3D EuroCup
Ebenheid (D) 19 - 20 September F3D, Q500, Q40, Bernhard Onken
Memorial Cup
De Peel 27 September NK F3D en Q500
(uitwijk 4 oktober)
Hoofddorp 11 oktober (voorlopig) Q500
(uitwijk 18 oktober, voorlopig)
7.
Promotie.
Goede aankondiging wedstrijden, ook voor de buitenwacht, bijvoorbeeld op het
modelbouwforum.
Duidelijk op de website zetten waar materialen voor pylonracers te krijgen zijn. Dit moet de
drempel om te beginnen verlagen.
De promotie wordt vooral gericht op Q500 en Quicky Elektro omdat dat klassen zijn met
een lage drempel en die je overal kunt vliegen. Mensen die hierdoor echt de smaak te
pakken krijgen stromen vanzelf wel door naar Club 20 en F3D
8.
Algemeen.
Peter Keim meldt dat het clublidmaatschap de afdeling al flink groter heeft gemaakt en dit proces
gaat nog door, inmiddels zijn er ongeveer 3900 leden.
Op 14 februari a.s. is de eerste “sportberaaddag” waarin alle afdelingen aanwezig zullen zijn. Door
modelvliegsport wordt o.a. een presentatie van de in ontwikkeling zijnde propellerwindtunnel
(Martijn van Doesburg, Rob Metkemeijer) en propellerontwikkeling ( Robbert van den Bosch)
gegeven als voorbeeld van technologische ontwikkeling.
De kernploegen gaan een aantal avonden ( tijd en plaats volgt nog) besteden aan mentale training,
in eerste instantie gericht op team building en concentratie..
9.
Wedstrijdmaterialen.
Jan van de Klok heeft software beschikbaar waarmee we op wedstrijden de tijdopneming kunnen
automatiseren en waarmee de tijden meteen op de goede plek in de uitslagensheet terecht komen.
Gemaakt moeten nog worden kabels en schakelaars om de cuts rechtstreeks mee in te geven. Jan
stuurt de software rond zodat iedereen er naar kan kijken en leren ermee om te gaan.
Wubbo Löning heeft nieuwe mobilofoons beschikbaar voor de wedstrijden. De oude vertrouwde
oranje apparaten worden als oud en te krakerig beschouwd.
10.
Rondvraag:
Rob meldt dat de stickers die op het WK zullen worden gebruikt door de Duitse Aeroclub naar hem
opgestuurd zijn om te testen. Ze liggen nog bij hem. Het is een soort folie voor plotters, ziet er
licht, waterbestendig en voldoende plakkend uit.
10.
Volgende vliegersvergadering
: 17 januari 2010.
11. Om 14.00 uur
sluit
de voorzitter de vergadering met dank aan de Carolien, Sophie, Bea en Ria
die weer voor een prima catering hebben gezorgd.
Bijlage 1
Pylonrace klasse "E-Quickie 500" (2009) ver 1.0
Definitie model :
Modelvliegtuig waarbij de energie voor de voortstuwing verzorgd wordt door een elektromotor en waar de
draagkracht verkregen wordt door aërodynamische krachten welke inwerken op de draagvlakken die,
behalve de roervlakken, gedurende de vlucht in vaste stand blijven.
Romp :
De romp moet een rechthoekige of vierkante doosvormige constructie hebben.
a. De minimale breedte ter plaatse van de vleugel is73 mm en een minimale hoogte ter plaatse en
inclusief de vleugel van 88,9 mm.
b. Het brandschot moet rechthoekig zijn met minimale zijden van 57 mm.
c. De maximale afrondingsstraal van de romp mag 6 mm. bedragen.
d. De motor mag alleen op het brandschot worden gemonteerd (niet worden ingebouwd).
Vleugel :
a. De vleugel moet een constante koorde en een minimale oppervlakte van 32,26 dm bezitten.
b. De spanwijdte bedraagt minimaal 1270 mm en maximaal 1320 mm.
c. De minimale dikte van de vleugel bedraagt 30 mm over ten minste 1200 mm.
d. De vleugel en het stabilo mogen niet volgens de mallenbouwwijze gebouwd zijn.
Landingsgestel :
a. Het landingsgestel is tweebenig met wielen met een minimale diameter van 57 mm.
b. De spoorbreedte bedraagt minimaal 200 mm, evenwijdig aan de dwarsas gemeten.
c. Wiel- en pootstroomlijnkappen zijn niet toegestaan.
Motor :
1 Hyperion Z4020 08 turn 915 KV
2 Turnigy 50-45 890kv
3 andere motoren zijn mogelijk, maar de specificaties moeten van te voren worden beoordeeld,
maximaal 1000kv.
Motorregelaar :
Iedere commercieel verkrijgbare regelaar mag worden gebruikt.
De motor moet door de regelaar gestopt kunnen worden.
Geluidniveau :
Het model met motor volgas mag het maximale geluiddrukniveau van 80 dB(A) op 7 meter niet
overschrijden.
De wedstrijdleiding is bevoegd vliegers, wiens modellen te veel geluid produceren, van deelname uit te
sluiten.
Propeller :
Iedere commercieel verkrijgbare tweebladige propeller uit versterkt nylon is toegestaan.
Niet toegestaan: koolstof, glas of Kevlar gevulde epoxy propellers.
De maximaal toegestane propeller diameter is 11”.
Accu :
De accu mag alleen van het type LiPo of LifePo zijn en mag uit niet meer dan 5 cellen in serie bestaan.
Parallel schakelen van accucellen of accupacks is niet toegestaan. (5S1P).
Accu’s voorverwarmen is toegestaan.
Parkoers :
Zie Q-500
Startprocedure :
Per race zijn er maximaal vier vliegers welke 10 ronden vliegen.
De modellen maken een grondstart met een seconde tijdsverschil.
De tijd voor het starten van de motoren bedraagt maximaal 1 minuut hoewel de starter de race eerder kan
laten beginnen, als de deelnemers daartoe in staat zijn.
De totale tijd van het begin van de starttijd voor de motor tot de landing mag maximaal vijf minuten
bedragen, op straffe van diskwalificatie.
Een model mag niet gestart of herstart worden als na het startsignaal 1 minuut verstreken is.
Het gelande model mag pas opgehaald worden als de race beëindigd is en de andere modellen geland zijn.
Vliegers en helpers moeten zich gedurende de race achter de startlijn bevinden.
Tijdopname :
De tijdopnemers bevinden zich op de basislijn.
De stopwatch wordt gestopt als het model gedurende de tiende ronde bij pylon 3 het verlengde van de
basislijn passeert.
Indien een model de pylon aan de binnenzijde passeert (snijdt) wordt 10% bij de gevlogen tijd opgeteld.
Ingeval van de finale wordt bij snijden een extra ronde gevlogen.
Bij twee keer snijden wordt de vlieger gediskwalificeerd voor die race.
Vliegers worden gedurende de vlucht direct over het snijden geïnformeerd.
Bij fouten bij timing of vlaggen mogen alleen de betrokken vliegers een nieuwe vlucht maken, zo mogelijk
tezamen met een andere race.
Gevaarlijk vliegen :
Vliegers welke voortdurend onder de pylon hoogte vliegen krijgen een waarschuwing van de wedstrijdleider.
Een tweede waarschuwing leidt tot diskwalificatie.
Kwalificatie :
Een rangorde wordt opgemaakt op basis van het aantal punten (laag naar hoog), waarbij per vlucht de
tijd in seconden met één decimaal geldt. Eén seconde is één punt.
Ingeval van 3 rondes tellen de beste 2
4 2
5 3
6 4
7 4
8 5
9 6
10 6
11 7
12 8
Pylon waarnemers :
De vlaggenisten bij de pylons 2 en 3 zullen het snijden kenbaar maken door een claxon geluid.
De vier vlaggenisten bij pylon 1 geven het snijden aan door het boven hun hoofd zwaaien met de vlag.
Bij pylon 1 worden borden gebruikt, welke bij de eerste maal snijden omgedraaid worden en dan rood en
witte strepen laten zien. Indien dezelfde vlieger nog een keer snijdt wordt het bord vlak op de grond gelegd
en stopt de waarnemer met vlaggen.
Finale :
Bij 13 of meer deelnemers worden twee halve finales gevlogen gevolgd door een finale, bij 12 of minder
deelnemers één finale.
De winnaar is de deelnemer met de snelste tijd in de finale.
Bij gelijke score is de gemiddelde tijd van de kwalificatierondes bepalend.
Diskwalificatie :
Diskwalificatie levert 300 punten op.