Bouwverslag E2K

E2K Flashtool

Download flashtool en firmware hier.

Unzip de file naar een USB stick (of lege map).

Lees de “---How to---”

Succes Peet en Wubbo

 

Bouwverslag van Wubbo 28-02-2010:

bijna klaar
Wasp-WubboWasp-WubboWasp-Wubbo
Eerst even een foto'tje
het kleurenschema is duidelijk van een bekende bron.

Alleen de regelaar accu en ontvanger nog plaatsen.
De servo kapjes in de vleugel heb ik weg gelaten en er gewoon overheen gesolarfimd.
In de vleugel zitten 2 Hitec HS-56 hb servo's, dat zijn van die kleine vleugelservo'tjes maar wel erg solide door de carbonite tandwielen.
Op hoogte zit een Hitec HS-225-mg. Die had ik nog, deze is wel flink aan de maat maar past prima.
In de onderkant van de romp zit een extra ontluchtingsgaatje. Hierdoor kan je ook bij de 2e ontvanger (spectrum AR6200).
Mei 2010, inmiddels al heel wat vluchten er op zitten, vliegt er goed. Maar zorg wel voor kleine uitslagen met 30 á 40 % expo er op.



Bouwverslag van Nico Haasnoot 11-01-2010:

Ik ben een E2K-Wasp aan het bouwen.
De tekening van dit kistje heb ik van deze site gedownload. Je moet hem printen op A4 papier. Wel goed controleren of de schaal klopt. Er staat daarom op de hoek van de tekening een meetschaal.
De vleugels heb ik gesneden van piepschuim en ingedekt met Abachifineer. Ik heb een losse achter- en voorlijst gebruikt. het mooiste is twee helften te snijden dan tegen elkaar aanlijmen en daarna pas in te dekken in een keer door. Dan hoef je geen glasdoek meer aan te brengen in het midden. Ik heb één laag 20 gr glasdoek aangebracht. De scharnierlijn zit bij mij aan de onderzijde. Niet zo fraai maar wel beter.
E2K tweevleugelsDe romp bouw je van liteply. dat is gewoon triplex 3 mm dat je kan kopen bij de Gamma. Het is goedkoop en licht. Balsa is maar iets lichter. Alleen het stabilo is van balsa 5 of 6 mm. Ik heb hem gemaakt van 04 mm triplex met aan beide zijden 2 mm balsa.
Gebruik inslagmoeren om de motor te bevestigen. Het voorspant is van 4 mm triplex.
Ik heb geen twee aparte servo's voor de vleugels gebruikt maar één servo met torsiestangen.
Ik heb een goedkope turnigy servo (TGY3317B) van Hobby King hiervoor gebruikt. Een imitatie HS 81. De servo hoeft niet op zijn kant, de romp is hoog genoeg.
Voor het hoogteroer heb ik een Tr 1160A gebruikt. He hoogteroer is heel eenvoudig centraal door de romp te bedienen.
Ik gebruik tape scharnieren.
Heb in middels de accu ook besteld (HK 23 dollar). 2150 mah 30 c 4cellen.
Op de foto zie je de vleugel ten opzichte van een miniq vleugel (2,5 cc racer).





Update bouwverslag 19-01-2010:

Hij is inmiddels af, alleen de motor nog aansluiten.
Je kan er ook een magnum .25 (of een andere goedkope .25 motor) op zetten daar is deze klasse oorspronkelijk (club2000) voor ontworpen.
update 7-2
hij is nu klaar, heb wel voor de koeling van de esc een gat in de romp moeten maken. he koellichaam van de esc zit nu vol in de wind. Hij weegt precies 1000 gram. Het aangeven zwaartepu;ntis erg voorlijk, dit kan je net halen door met je accu te schuiven, ik denk dat ik voor 60 mm vanaf de neus ga voor het CG. De motor heb ik inmiddles ook proefgedraaid, deze draait 14000 toeren.
update 4-3 Hij vliegt
Het was wel koud maar ik kon het niet laten, ik had ook geen helper bij de hand maar hij vliegt!
En hoe! Kaarsrecht en vol gas eng hard. Half gas een heerlijk relax kistje dat makkelijk vliegt. Ik heb al een paar pylon bochten geprobeerd maar ik durf nog niet door te trekken. Het zwaartepunt lijkt goed, hij is fel maar toch noch stabiel.
Uitslagen zijn ook goed. landen is een makkie, je zet hem met lage snelheid voor je voeten neer. Ik heb bij de landing nog geen props gebroken.
Update 14-3
Heb inmiddels meer vluchten gemaakt. Ik moet een beetje op trimmen, bij half gas klimt hij, bij vol gas duikt hij dan. Ik denk dat mijn instelhoek toch niet 100 % goed is.
De ontvanger accu heb ik inmiddels wel iets naar voren gelegd vlak achter de h-l servo. Hierdoor is hij wat stabieler geworden om HL. Ook is het zeer gewenst om 30% expo in te stellen en hele kleine uitslagen te gebruiken voor HL.
Wat zijn de totale kosten geweest van dit kistje? Ongeveer 60 euro, ex ontvanger! Motor:15 regelaar ss 10 euro; accu:15 servo's:10 Hout en folie de rest. ik heb er een Spektrum ar6000 ontvanger van 30 euro in, dit werkt perfekt.

motor

alt alt alt


UPDATE juli 2011
Ik heb er inmiddels weer een gemaakt. Deze heeft wel twee servo's in de vleugel, toch wel makkelijker.
Ondertussen hebben we geraced met de E2k's : ze gaan hard! Net zo hard als de wat oudere club-20-s . Ze lijken alleen niet zo hard te gaan omdat ze geen geluid maken.
Ik gebruik nu voor allebei de kistjes de HK 6 kan ontvanger prijs 5.50 dollar. Prima geen problemen gehad.

 

Ok the E2K electric pylon race build started today. 1st opening the box I was impressed with the quality of the kit and wood. Very nice indeed.

1

All the parts set out inspected and got myself familiar with the kit.

1

Start off with marking the centre of your wing which is one piece top and bottom. In the kit is two 9mm pieces of balsa we want to mark these on the wing trailing edge.

These are 265mm long. Centre these on each wing half.

1

Cut out where they are going to fit.

1

Ok bond the two pieces in and hold them with masking tape until dry. Here I use aliphatic fast drying glue.

1

Next we take the two side pieces. Fit the two reinforcers. Then using the triangle supplied bond on all the way round. Watching not to go over the edge.

1

Next take the wing bolt plate and firewall plate and push in the captive nuts.

1

I use a bolt with a big washer to then pull these through and add epoxy on them after to ensure they don’t come off.

1

Next using a set squire we bond in the firewall and rear former with the wing bolt plate also.

1

Then we progress to join the to sides together ensuring everything is squire.

1

Pull the tail together at the rear and you will see you need to cut away some triangle to make the tail pull in. once done we can fit the rear bottom section.

1

Next I fitted the rear tail support plate

1

I then progressed to the top rear deck which was a lovely straight fit.

1

Here we see the wing with leading edge and tips bonded on. I have also fitted the trailing edge.

Note it is not glued where the ailerons will be hinged as we will cut them out when dry.

1

Next I test fitted the front top decking. Very nice fit. Here you must have the wing shaped and ready to sit on the fuse.

Mark the centre of your fuse front and rear of the wing.

Test fit the wing.

You will find you need to file back the underside of the fron top deck to get a snug fit of the leading edge of the wing to the fuse.

When happy bond the front deck on.

1

1

Trial fit here of tail feathers too.

1

Ok mark out your wing bolt hole and drill this out.

What I did was to do this then add the ply wing bolt plate after in case I got the hole wrong.

Obviously when you have the hole done apply ply plate.

1

With the model turned over.

There are two ply plates these are glued to the wing from inside and they align the wing and stop it moving once bolted on. Very good idea.

1

I then fitted the servo plate using some triangle gusset to for strength.

1

There is also a small plate of ply this is supplied to mount your esc to I fitted mine here as recommended.

1

In the belly there is a hatch. In the hatch hole fit two scrap pieces of ply.

These you will use to screw your hatch on and off with.

1

Ok guys that’s all for today. Not a bad days work at all. I found the instructions a little vague but as I have built many models knew roughly what went where.

This could be a little difficult for a new builder. It made me think and I roughly know the answer through experience I feel here a beginner builder may struggle.

Only bad point so far. All parts shown and listed on the instructions very good for part identity. Instructions good on pictures but they could be a little clearer.

Look forward to tomorrow and doing some more. Gary Ok next part, measure out from the centre of the wing along the servo lead route, There is a template.

Mark out the 4 dowel holes and drill to 9mm.

1

Bond in the dowels supplied.

Run a groove down the side of the dowels this helps let glue out as you push them in, sink them in deep enough so your servo hatch sits level with wing surface.

I did this with a piece of marked balsa to get depth.

1

Next I proceeded to cover the tail feathers, leaving the bonding areas uncovered for glueing.

1

This is the bottom front where there is an access hatch. I did have to make a better fitting hatch as the one supplied had a large gap around it.

1

With the wing dowels dry I marked around the two servo hatch’s. then cut out the foan using the old hotwire method.

1

1

I then cleaned out the foam from the servo wire runs in the wing. I passed as wire down this with string attached. This is so you can pull the servo wires through later.

1

I then covered the front wing top and bottom and hatch’s.

1

Looking good assembled dry.

1

Here it is ready to box back up and send back to my friend for him to finish.

1

All hinges were made by using the covering as i fitted it. this gives a very good strong hinge but also closes any gaps on flying control surfaces.

As this model is designed for high speed this is always a good idea with such a model. last thing you want is air getting into a flying surface and ripping it off with flutter.

My overall impression of the kit was very nice to build, enjoyable easy and very well designed. good manual but not a beginners kit.

Lower hatch in front underside is cut undersize. so had to make a slightly neater fitting one.

I wish i could comment on its finshs and flying but sadly it's a friends plane and he will doing the rest from here.

I will ask him if he will follow on the rest of the thread for those who may be interested. Gary.

The actual artikels is from RcAircraftOnline

 
tumblr page counter