Artikelen E2K

Vacuüm baggen E2K vleugel

Ingredienten voor 1 vleugel:

1 voorgesneden schuimvleugel: let op, neem geen piepschuim, dat kan de hoge onderdruk niet aan. Ik gebruik Styrodur, verkrijgbaar bij bouwmarkt (hoewel, Gamma en Praxis hebben het niet, ga voor de beter bouwmarkt denk ik dan...). Let even op bij het snijden: goed ventileren!

50 grams glas doek, normaal geweven: 2 stroken van 25 x 100 cm

220 grams UD (UniDirectioneel) glas doek: 2 stroken van 12 x 100 cm

163 grams normaal geweven doek (kefer mag ook): 2 stroken 13 x 100 cm, deze moet onder 45 graden gesneden zijn voor maximale sterkte.

2 x 50 gram 1 of 2 uurs epoxy hars, 50 gr voor onderkant, 50 gr. voor bovenkant

2 strookjes 160 grams kefer voor de vleugeltips: 7 x 25 cm

1 strook 160 grams doek van ca 15 mm breed, 1 meter lang voor de neuslijst (voorzien van transfertape)

2 stroken kevlar van ca 10 mm breedt, 23 cm lang (voorzien van trasnfer tape). Dit worden de scharnieren.

2 stoken 220x910 mm mylar van 0,35mm dikte. Op de achterlijst mogen tips uitlopen naar 920 mm breedte. De mylar is niet 920 mm breed zodat je de vleugeltips nog een beetje kunt afronden met schuurpapier voordat het glas erop gaat.

3M transfertape: dit is tape waarmee je een plaklaag over kunt zetten op glas en kevlar, zodat het glas en kevlar vervolgens zelfklevend wordt en op de vleugel kan worden vastgezet

Rol scheurweefselband: 4 cm breed.

Plastic van de bouwmarkt, ga voor gemiddelde dikte in ieder geval niet het superdunne spul

Keukenrol

Kleine schuim verfroller en een klein wegwerp kwastje

Acryl kit, de goedkoopste die je kunt vinden, kleur is niet interessant.

Tape (ik zweer bij kip tape, wel duur, maar “the best there is”)

Een vacuumpomp, en liefst een stille, deze moet 24 uur achtereen de zaak vacuum kunnen houden op ca. – 0,8 bar, dit is de mijne een koelkastpomp met een 3 kilo gastank als (onder)drukvat:

Tips voor het snijden/knippen van glasvezeldoek:

-          Gebruik een rotary cutter en een goede rij, dat maakt het leven zoveel gemakkelijker, aangezien glasvezeldoek zich slecht laat knippen zonder dat je het helemaal uit verband trekt.

-          Zorg dat je ondergrond vlak en schoon is. Houtsnipper e.d. blijven haken in het stof van het glasdoek, dat krijg je er slecht weer uit.

-          Als een strook eenmaal op maat is, plak de uiteinden dan af met tape, dit maak de “handling” een stuk makkelijker:

-          Gebruik kartonnen kokertjes van oude wc of keukenrol om de stroken behoedzaam op te rollen, gebruik geen kracht. In geen geval trekken. Probeer het goed recht op het rolletje te krijgen, dit maakt het leven een stuk makkelijker als je eenmaal met expoxy in de weer gaat.

-          Als al het glas voorgesneden is kan de mylar in de wax worden gezet. je kunt hier b.v. autowax voor gebruiken. Let op: niets overslaan en goed uitwrijven met een schone doek.

-          We gaan eerst de vleugel voorbewerken: er moet een strook keferdoek op de tips, de kevlar scharnieren moeten geplaatst worden en de glastrook voor de voorlijst moet aangebracht worden.

  1. oDe vleugeltips afzetten met transfer tape en daarna de stukken keferdoek om de tip heen trekken en over de transfertape wrijven, zo blijft het op zijn plek. Daarna het overtollige glasdoek afknippen.

  1. oDe kevlar strips zijn al voorzien van een transfer plak laag. Haal nu het schutblad eraf en plak de kevlar strips op de plek waar je de ailerons wilt. Ik heb de ailerons gelijk gehouden aan de houtvleugel van het Slipher kitje: 195 mm lang bij 30 mm breed. Afstand van de ailerons tot het vleugelcenter: 125 mm. Let op dat de kevlar strips wat langer moeten zijn dan de ailerons zelf (ik heb 220 mm genomen).
  2. oDe glas weefsel strip voor de neuslijst is ook al voorzien van transfertape. Ook hier moet het schutblad eraf en daarna voorzichtig aanbrengen op de voorlijst. Begin bij een tip en laat het glas stuiken op het keferdoek van de tips, daarna stukje voor stukje de strip glas aanbrengen en naar de andere tip toewerken. De kunst is om dit mooi rond de neus te centreren. Knip het overtollige doek af en laat ook de ander kant stuiken tegen het keferdoek.

-          Nu 50 gram epoxy aanmaken voor een vleugelzijde. Daarna ca 1/4 - 1/3 deel van de hars uitgieten op de gewaxte zijde van de mylar en met de roller goed uitrollen zodat er een egale laag op zit.

-          Vervolgens de strook van 50 grams doek erover uitrollen. Als het netjes op de rol karton zit moet dit vrij gemakkelijk gaan. Zorg dat je aan alle kanten overlap hebt. Vervolgens met de roller zorgen dat het doek vlak gedrukt wordt op de mylar en verzadigd van hars (geen hars meer toevoegen!). Het hoeft niet nat te zijn, maar je mag geen witte vlekken meer zien. Als er een klein vouwtje is geen nood: die rol je wel uit en anders verdwijnt die later wel door het vacuumtrekken.

-          Daarna van de voorlijst tot het midden van de vleugel de strook 220 grams UD doek uitrollen van tip tot tip. Zorg dat je wel overlap hebt aan de zijkanten, maar zo weinig mogelijk aan de voorlijst. De handling van dit type geweven doek is erg lastig, alle losse vezels gelijk afknippen, niet aan trekken! Nu gelijk met de roller erachter aan om hem lekker tegen het 50 grams doek aan te rollen (nog geen extra hars toevoegen). Als het doek vlak ligt nog 1/4 - 1/3 van de hars uitgieten over het UD doek. Tip: doe dit in delen. Ik doe steeds een stuk van ca 25 cm breed en dan ga ik met de roller heel snel alles grof verdelen en daarna op mijn gemakkie inrollen om het doek te verzadigen. Hiermee voorkom je dat het doek lokaal volgezogen wordt en dat je heel lang bezig bent om het overal goed verzadigd te krijgen. Als je de hars te lang laat liggen op het doek zuigt het lokaal vol... Ook hier weer: het hoeft niet nat (het is niet snel te droog), maar er mogen geen witte vlekken meer zichtbaar zijn.

-          Nu gaat de strook 163 grams kefer doek er tegen aan. Deze stuikt tegen de achterkant van de UD doek en loopt door naar de achterlijst (zal ook wat overlappen). Ook nu weer droog aanrollen en daarna pas het restant hars uitgieten en inrollen.

-          Als dit klaar is met een scherpe schaar rondom het overtollige doek strak afknippen langs het Mylar, even rondom na rollen. Leg deze bewekte strook Mylar apart.

-          Nu moet de andere strook Mylar op exact dezelfde manier in het glas gezet worden. Dus weer hars aanmaken etc. Zorg dat je iets meer hars hebt, of in ieder geval iets overhoud voor de vleugeltips, voorlijst en scharnieren.

-          Als de andere strook Mylar ook in het glas zit kan nu de delen op de vleugel die van glas of kevlar voorzien zijn met een kwastje in de epoxy worden gezet.

-          Nu is alles klaar en kan de vleugel “gebagt” worden. Zorg dat je bij de hand hebt:

  1. oKiptape, voldoende keukenrol, doorzichtig (hoewel hoeft niet perse) plastic folie, acrylkitspuit, scheurweefselband (peelply) en een vacuumpomp.

-          Leg nu een stuk plastic folie op een vlak en schone ondergrond. Het plastic moet ruim overlappen met de vleugel: zeker 15 a 20 cm aan elke kant.

-          Leg nu het laminaat erop met het glas naar boven ;-)

-          Nu gaat de schuimkern erop, b.v. met onderzijde vleugel eerst op het glas. Let op dat de strook 220 gr. UD doek tussen midden en voorlijst ligt. Beetje passen en meten, het laminaat moet ca 3-4 mm achter de voorlijst eindigen, op de voorlijst komt nl. Geen mylar. Hierdoor steekt het mylar iets over aan de achterlijst, kan geen kwaad, zo krijg je een mooi superdunne achterlijst.

-          Nu gaat de andere strook mylar op de bovenkant van de vleugel. Zorg dat het glas contact maakt met de schuimkern. Nu weer passen en meten zodat de mylar onder en boven in dezelfde positie zitten.

-          Nu komt het lastigste: scheurweefselband aan brengen op de vleugetips en met tape de beide mylar strips en het scheurweefsel band vast tapen. Hierna scheurweefsel band om de achterlijst en ook aan de achterlijst de onderste plaat aan de bovenste vast tapen. Tot slot ook nog de voorlijst op dezelfde manier. Hou steeds in de gaten dat aan de voorlijst de mylar 3-4 mm achter de neus moet liggen (onder en bovenzijde). Als je dit nauwkeurig doet dan wordt het een heel strak vleugeltje.

-          Leg nu 2x4 stukken keuken rol op het plastic. Het papier niet los scheuren, maar na 4 delen gewoon dubbelvouwen. Dit papier komt onder de vleugel. De vezels in het papier zorgen ervoor dat er nog lucht weggezogen kan worden tussen vleugel en plastic.

-          Nu gaat de vleugel op het papier. Zorg dat er aan de kant waar de vacuumslang komt wat overlap is.

-          Nu nogmaals 2x4 delen keukenrol op de bovenkant van de vleugel.

-          Zet nu een stevige kitrand op ruime afstand (ca 10 cm) van de vleugel op de plastic folie.

-          Breng de slang van de vacuumpomp in positie, en hou deze op ca. 1cm afstand van de tip. Nog wat kit over de slang

-          Nog een laag plastic over de bovenkant van de vleugel en deze zorgvuldig rondom aandrukken op de kit: er mogen geen lekken zijn!

-          Vacuumpomp aan en “suck it!”

-          Als alles goed is en er zijn geen lekken, beide vleugelschaaltjes aanbrengen rondom de vleugel en voorzien van gewichten. Dit is om te voorkomen dat de vleugel krom zou kunnen trekken.

-          En nu even 24 uur wachten...

 

E2K Britisch Nationals 2011:
2011-Nats-Barkston-Heat
2011-Nats-Podium
This year twenty one competitors, sixteen C2000 and five E2K pilots including two very experienced Dutch pilots, made the journey to breezy Barkston to fly on the small course to battle it out for the title of British Champion.
Racing for this group traditionally begins on the Saturday morning but before any racing takes place it is all hands on deck to assemble the course which normally takes about twenty minutes of work that is ably co-ordinated by Graham Clark, the Competition Director for the weekend.
With an expectation to fly fourteen qualifying heats there was no time to waste and the racing was underway by ten o’ clock.
The object of the qualifying races is to gather enough times to qualify for the all-important final on Monday.
At the end of the first day of racing there were only five racers who had a full set of times most of whom were all running in the low seventy second bracket with Justin O’ Dell being the fastest of them all with a blistering 68 second run in the fourth heat.
Meanwhile in E2K, the electric version of C2000, it was newcomer Ian Smith who was the only racer with a full set of times.
The quickest time of the day in this class going to Stuart Mc Farlane with a time of 75.67 seconds.
Sunday sees the FAI racers miss out on the Sunday swap meet to fly in the morning whilst the C2000 competitors can take it easy over a leisurely breakfast and a stroll round the trade area before committing to the skies at around one o’ clock in the afternoon.
Although the wind was a bit stronger than that of the Saturday it seemed to have little effect on the results, but the pressure of trying to amass enough qualifying times was beginning to take its toll on some. Wubbo Loning, last year’s E2K winner was beginning to show his form as he worked his way down to a 77.64, just a few hundredths of a second shy of the quickest E2K time of the day, once again set by Mc Farlane.
By the end of Sunday it was the usual suspects finding their way to the top of the leaderboard, some had already done enough to qualify for their final and would sleep easy; for others it was all still in the balance with some unfortunately requiring three times from three races on the Monday morning.
Having run the remainder of the heats on Monday morning it was time to run the semi finals and finals.
With the finalists decided the scene was set for the cut and thrust of the finals that would decide the champions for the following year. The biggest disappointment must have been felt by Steve Toyer who flew a very tidy 76.41 in his semi, only to find himself missing out on a place in the final by a mere three hundredths of a second!!
The first final to be run was C2000 Group 2 which saw Pete O’ Dell turn in a very credible 82.64 to take the title form Frank Fletcher (92.11) and Roger Watson (93.57).
The C2000 Group 1 final was to have been a race between Martin Newis, Mick Illingworth and Neil Gill.
At the first attempt an unfortunate midair saw the demise of Neil Gill who stood a very good chance of taking the win but with no spare model his race was run and he would ultimately finish third.
The re-run was a very interesting battle with Mick Illingworth having to carry a 10% cut penalty from the first run.
Newis flew a steady course as Illingworth pulled out all the stops in his attempt to effectively unlap himself, a task that he would fail to achieve by just two seconds giving a delighted Newis the 2011 British Championship.
In E2K the top qualifier was Mc Farlane followed by Thorpe and Loning.
This promised to be a close race with all three racers being capable of winning the title.
From the off Mc Farlane took the lead and was pulling away until he cut number two pylon, however at the end his time of 73.7 plus the added 10% penalty for the cut was still sufficient for him to be crowned the 2011 E2K National Champion.

2011-Nats-Start2011-Nats-om-de-paal2011-Nats-Meten


Round the Pole RC-Modeller / C2000-Newsletter

 

E2K Britisch Nationals 2010:

10-08-2011 Woensdag : Oficiele opening, proefvliegen en processing,
11-08-2011 Donderdag : 1e Racedag,
12-08-2011 Vrijdag : 2e Racedag,
13-08-2011 Zaterdag : 3e Racedag,
14-08-2011 Zondag : 4e Racedag, Oficieel einde and banquet

Succesvolle competitie E2K in Engeland op de Nationals
2010Nats12010Nats2
1e plaats Wubbo Löning (NL)
2e plaats Stuart Mc Farlane (GB)
3e plaats Nico Haasnoot (NL)

Foto's van Stuart
(link)

BMFA Artikel (pagina-1) (pagina-2)

 

Wat foto's van de Britisch Nationals 2010

Groepsfoto-N-A-WStartNATS

               Nico Haasnoot / André Moquette / Wubbo Löning                                                                       Start

AndrewaspE2Kcrash

                              Nico Haasnoot / André Moquette                                                 Het kan ook stuk, oorzaak afgebroken vleugelophanging

2010Nats1

Stuart Mc-Farlane / Nico Haasnoot / Wubbo Löning

 
tumblr page counter