Bouwverslag Club 20

Bouwverslag van Nico Haasnoot 12-01-2010:
club20
De catfish is momenteel de meest gebruikte club-20 kist. Robbert van den Bosch is de ontwerper en verkoopt ze.
Er staat momenteel op het forum een bouwbeschrijving van Peet Doddema (ragbak).

http://www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/96971-catfish-club-20-racer-bouwproject.html


Ik ben er twee aan het bouwen, een voor Bas ook. Het schiet al aardig op, hij is makkelijk te bouwen.
De vleugels heb ik zelf gesneden en bekleed met Abachi fineer. Dit is super spul maar helaas moeilijk te krijgen.
De lijm is latex lijm (Bison Jutex) voor het indekken, dit werkt ook heel makkelijk maar is ook niet meer te koop.
Ik heb er nog geen motor voor, het liefst zou ik er een OPS op zetten, een Novarossi vind ik zwaar en onhandig met dat uitlaat tussenstuk.
De motor wordt bevestigd met een achterplaat op het brandschot, er is maar weinig ruimte beschikbaar.
Het stabilo heb ik opgebouwd uit drie lagen: twee lagen 2 mm balsa met tussenlaag van 0,4 mm triplex. Dit verlijmd met contactlijm uit een spuitbus. Mooi systeem je kan ook goed schuren totdat je bijna op het triplex zit. De lijm koop je heel goedkoop bij de Action. Is echter niet geschikt voor piepschuim. Wel lekker dik spuiten, 10 minuten voordrogen en dan goed afpersen. De scharnieren van te voren alvast in triplex uitzagen.

Update 7-2-2010:
De vleugel is klaar (jemig wat heeft dat ding een grote spanwijdte), de romp bijna. Ik gebruik een oude Enya x21 omdat mijn ops nog in de reparatie is, de novarossi vindt ik te groot en te lastig met die tussenplaatjes voor dit rompje. De uitlaat past helaas niet helemaal goed op de Enya, de gatafstand van de uitlaatbevestigingsboutjes is ca 1 mm te gering. Hier moet ik ook nog iets op vinden. Toch wel lastig allemaal, dit is ook de reden denk ik dat club 20 niet meer zo populair is, je moet alles zelf maken/aanpassen. Overigens is de romp van zeer slechte kwaliteit, ik moet heel wat gaten op gaan vullen met microballoons/epoxie. De Enya blijkt echter redelijk goed te lopen, maar een OPS loopt harder.


Update 25-2-2010:
Inmiddels is hij op het spuiten van de romp na klaar. Ik spuit de romp wit met eens spuitbus van de action. Dit is goede lak maar de hoogglans is matig, daarom spuit ik er een transparante laag 2 k lak overheen. De ondergrond kan dit aan en wordt niet aangetast.
Het scheidingsschot zit er ook in . Nu de tank nog inbouwen. de slangen doe ik via de uitlaatkamer en voer ik niet door het brandschot.
Er komt een ar500 full range ontvanger in.

Update 27-2-2010:
Mijn ops is inmiddels binnen maar ik ga toch nog even door met de Enya, op de testbank met Irvine pijp draait hij 19500 toeren, niet zo slecht dus, mijn oude Irvine draaide 18000. Ben benieuwd wat de OPS (20500) doet.

Update 4-3-2010:
Inmiddels mijn OPS proefgedraaid. Hij loopt bijna net zo hard als de Enya. Vandaag de romp gespoten, alleen nog blanke lak en hij ik klaar. Ik zet er een Spektrum ar 500 full range ontvanger in, deze is besteld in de USA.

Update 10-3-2010:
Hij is klaar, de motor is nu ingebouwd, ik heb een siliconen uitlaat adapter op de uitlaat geschoven, deze mondt nu netje buiten de romp uit. De motor heb ik gisteren in het kistje al laten lopen. Het kapje zit er nu ook op, dit zit alleen met tape vast. Nu van het weekend nog een proefvlucht maken.
Voordeel van dit kistje ten opzichte van oudere modellen vindt ik het ontbreken van een lange kap onder de romp en het kielvlak dat al vast zit aan de romp. Ook de schotbevestiging met de achterplaat van de motor is heel handig. Je hebt de motor er heel snel uit. Ik heb een Hitec HS81 (16 gram 20 euro servo) op hoogteroer en eén centrale Turnigy (Hobbyking) 16 gr servo op aileron.

Update 1-4-2010:

Inmiddels heb ik gevlogen met mijn catfish, na wat tankproblemen vliegt hij goed. Ook de Enya loopt goed met het standaard Irvine pijpje. Hij is vrij traag op aileron en fel op hoogteroer. Martijn heeft de down uitslag iets verkleint voor me en heeft wat expo er in gezet. Hij vliegt makkelijk en strak. Ik heb er inmiddels een alu spinner (1,5") op gezet. Het kistje is heel service-vriendelijk. Je hebt de motor met pijp er heel snel uit. Ook de tank is er makkelijk en snel uit te halen. De slangetjes lopen niet door het brandschot maar via gaatjes door de scheidingsplaat. De stabiloinstelhoek op de romp klopt precies. Als je motor afgeslagen is zweeft hij heel goed uit en kan je heel langzaam landen ook bijv in een weiland. De prop breekt bij de landing niet snel vanwege de vrij hoge romponderkant. Wel afstellen dat hij horizontaal staat, tegen de compressie aan. Alleen jammer dat hij op een stuk van het parcours een beetje fluttert, dit moet ik er nog uit zien te krijgen. Er zit inderdaad wat vering/speling in het roer. Misschien moet ik nieuwe, stijvere, ailerons maken.


Update 5-4-2010:
Vanavond weer een aantal testvluchten gemaakt. Motor liep goed, bij de start 18.500 rpm. Hij vliegt heerlijk en heel makkelijk, bij de toppaal gewoon op zijn kant en hij klapt in een keer terug. Het parcours zit er nu goed in en ook op de goede hoogte. Ik had de flowline ook bij me met een nieuwe OPS maar ik heb de indruk dat de Enya net zo hard loopt. De flowline vliegt ook heel goed maar klapt nu fel om bij de toppaal, dat kost tijd.
 
tumblr page counter