Inhoudsopgave
Bouwverslag E2K racer
E2K
Alle pagina's


Bouwverslag van Nico Haasnoot 11-01-2010:

Ik ben een E2K-Wasp aan het bouwen.
De tekening van dit kistje heb ik van deze site gedownload. Je moet hem printen op A4 papier. Wel goed controleren of de schaal klopt. Er staat daarom op de hoek van de tekening een meetschaal.
De vleugels heb ik gesneden van piepschuim en ingedekt met Abachifineer. Ik heb een losse achter- en voorlijst gebruikt. het mooiste is twee helften te snijden dan tegen elkaar aanlijmen en daarna pas in te dekken in een keer door. Dan hoef je geen glasdoek meer aan te brengen in het midden. Ik heb één laag 20 gr glasdoek aangebracht. De scharnierlijn zit bij mij aan de onderzijde. Niet zo fraai maar wel beter.
E2K tweevleugelsDe romp bouw je van liteply. dat is gewoon triplex 3 mm dat je kan kopen bij de Gamma. Het is goedkoop en licht. Balsa is maar iets lichter. Alleen het stabilo is van balsa 5 of 6 mm. Ik heb hem gemaakt van 04 mm triplex met aan beide zijden 2 mm balsa.
Gebruik inslagmoeren om de motor te bevestigen. Het voorspant is van 4 mm triplex.
Ik heb geen twee aparte servo's voor de vleugels gebruikt maar één servo met torsiestangen.
Ik heb een goedkope turnigy servo (TGY3317B) van Hobby King hiervoor gebruikt. Een imitatie HS 81. De servo hoeft niet op zijn kant, de romp is hoog genoeg.
Voor het hoogteroer heb ik een Tr 1160A gebruikt. He hoogteroer is heel eenvoudig centraal door de romp te bedienen.
Ik gebruik tape scharnieren.
Heb in middels de accu ook besteld (HK 23 dollar). 2150 mah 30 c 4cellen.
Op de foto zie je de vleugel ten opzichte van een miniq vleugel (2,5 cc racer).





Update bouwverslag 19-01-2010:

Hij is inmiddels af, alleen de motor nog aansluiten.
Je kan er ook een magnum .25 (of een andere goedkope .25 motor) op zetten daar is deze klasse oorspronkelijk (club2000) voor ontworpen.
update 7-2
hij is nu klaar, heb wel voor de koeling van de esc een gat in de romp moeten maken. he koellichaam van de esc zit nu vol in de wind. Hij weegt precies 1000 gram. Het aangeven zwaartepu;ntis erg voorlijk, dit kan je net halen door met je accu te schuiven, ik denk dat ik voor 60 mm vanaf de neus ga voor het CG. De motor heb ik inmiddles ook proefgedraaid, deze draait 14000 toeren.
update 4-3 Hij vliegt
Het was wel koud maar ik kon het niet laten, ik had ook geen helper bij de hand maar hij vliegt!
En hoe! Kaarsrecht en vol gas eng hard. Half gas een heerlijk relax kistje dat makkelijk vliegt. Ik heb al een paar pylon bochten geprobeerd maar ik durf nog niet door te trekken. Het zwaartepunt lijkt goed, hij is fel maar toch noch stabiel.
Uitslagen zijn ook goed. landen is een makkie, je zet hem met lage snelheid voor je voeten neer. Ik heb bij de landing nog geen props gebroken.
Update 14-3
Heb inmiddels meer vluchten gemaakt. Ik moet een beetje op trimmen, bij half gas klimt hij, bij vol gas duikt hij dan. Ik denk dat mijn instelhoek toch niet 100 % goed is.
De ontvanger accu heb ik inmiddels wel iets naar voren gelegd vlak achter de h-l servo. Hierdoor is hij wat stabieler geworden om HL. Ook is het zeer gewenst om 30% expo in te stellen en hele kleine uitslagen te gebruiken voor HL.
Wat zijn de totale kosten geweest van dit kistje? Ongeveer 60 euro, ex ontvanger! Motor:15 regelaar ss 10 euro; accu:15 servo's:10 Hout en folie de rest. ik heb er een Spektrum ar6000 ontvanger van 30 euro in, dit werkt perfekt.

motor

alt alt alt


UPDATE juli 2011
Ik heb er inmiddels weer een gemaakt. Deze heeft wel twee servo's in de vleugel, toch wel makkelijker.
Ondertussen hebben we geraced met de E2k's : ze gaan hard! Net zo hard als de wat oudere club-20-s . Ze lijken alleen niet zo hard te gaan omdat ze geen geluid maken.
Ik gebruik nu voor allebei de kistjes de HK 6 kan ontvanger prijs 5.50 dollar. Prima geen problemen gehad.



 
tumblr page counter