Windtunnel

Hallo allemaal,

Even een update over de windtunnel.

Afgelopen zaterdag hebben Marcel en ik weer een dagje lopen klooien, en na de elektromotor wat anders aangesloten te hebben ( toch goed om daar af en toe eens een boekje over te lezen) en nadat we de spoed van de ventilator eerst wat hadden verhoogd en uiteindelijk 1,5 graden hadden verlaagd ( best veel werk met 8 bladen) hebben we , gemeten met de Eagle tree datalogger en een pitotbuis in de meetsectie een maximale snelheid van 304 km/h gehaald .

Dat was bij ongeveer 33 Ampère door de motor (3 fasen 400 Volt), dus ongeveer 20 kW. Als ik corrigeer voor de lagere luchtdichtheid in de meetsectie ( het is een zuigende windtunnel)  zouden dat ter plaatse ongeveer 320 echte kilometers per uur geweest moeten zijn.

Inmiddels dus bruikbaar voor de klassen F2A speed, F2C team race, Q40, Q 500, E2K en eigenlijk ook wel voor F3D op het huidige Nederlandse niveau. De Australiërs hebben er in ieder geval voorlopig nog weinig aan, die gaan te hard om hun props er mee te testen.

We gaan de zaak bij de ventilator nog wat optimaliseren ( ruimte rond de ventilator verkleinen en lekkage verminderen) en hopen daarmee nog wat kilometers erbij te krijgen.

Een nu actueel wordende vraag: Wie heeft verstand van data-acquisitiesystemen?

We hebben nu iets van Eagle Tree en dat werk perfect voor propellermotortoerental, opgenomen motorvermogen en motortemperatuur, maar de pitotbuis krijg ik niet op gang in de “live mode”, dat betekent dat ik hem direct op de computer wil kunnen zien en opslaan.( misschien weet iemand wat ik fout doe?)

We willen daarnaast twee kanalen voor krachten hebben ( via load cells trekkracht en koppel meten), en alles synchroon, dus totaal zo’n 8 – 10 kanalen:

  1. osnelheid in de meetsectie
  2. oluchttemperatuur
  3. opropellertoerental
  4. ostroom door de elektromotor die de prop aandrijft.
  5. otemperatuur van de elektromotor die de prop aandrijft.
  6. otrekkracht propeller( 0 – 50 N)
  7. okoppel propellermotor (krachtopnemer 0 – 10 á 15 N)
  8. oeen paar extra kanalen voor dingen die we nu nog niet weten, misschien een paar extra pitotbuizen achter verschillende plaatsen achter de propeller.

Data-acquisitiefrequentie 5 - 10 metingen per seconde

Weet een van jullie iets (semi) professioneels waar dat mee kan, of ken je een bedrijf dat ons daarmee op weg kan helpen?

We horen het graag,

Tot 11 januari, dan hebben we het vast ook nog wel over.

Marcel en Rob.

 
tumblr page counter